Com a esquema bàsic, pensem en el nostre agent intel·ligent que interacciona amb un entorn. Podem saber l'estat i tota la informació de l'entorn gràcies a uns sensors del nostre agent (pensem en sensors com a gran concepte), i ell donarà una resposta a través de les diferents aplicacions que tingui per fer-ho (motors, pantalla, audio..). Tot això s'anirà repetint en cicles.
Ara imaginem qualsevol acció que un
humà també “repeteixi aquest cicle” amb els sentits.
Doncs és així, com funciona la IA. El
nostre problema, és que estem acostumats a lligar-ho directament amb
robòtica, quan aquesta, és només una de les moltes aplicacions que
té aquesta disciplina.
Exemples d'àrees d'aplicació
existents:
- Finances: moltes són les empreses
que a través de software intel·ligent que analitza els moviments
realitzats i avaluant el mercat durant un cert temps, els ajuden a prendre petites decisions.
- Medicina: un camp on es va començar
amb simples sistemes de diagnòstic, actualment s'estudia qualsevol
tipus de biochips (mecanismes que permeten identificar entre varis
tipus de càncer), ajuda a l'anàlisi de químics, preparar estudis
estadístics.. entre altres projectes lligats també amb robòtica.
- Món virtual: terme en avantguarda,
no molta gent creu que sigui realment el futur de la societat però
sí que està fortament lligat a la representació d'humans com a
éssers dins la xarxa i se'ls dota de respostes i sentiments com si
fossin els originals.
- Jocs: qualsevol joc que utilitzi
l'estratègia en si per fer-te creure que jugues contra un altre
jugador està dotat de IA. El primer gran exemple que trobem és el
Age of Empires, per el seu gran realisme en l'època de llançament.
- Processament de llenguatges naturals:
abreujat com PLN s'ocupa de la formulació i investigació de
mecanismes eficaços computacionalment per a la comunicació entre
persones o entre persones i màquines per mitjà de llenguatges
naturals(ja siguin com exemple els llenguatges de programació, la
lògica, les llengües..).
- Mapejat de dades: és una part de la
computació que te com a objectiu descobrir patrons amb grans volums
de dades. EL seu principal objectiu és extraure informació d'un
conjunt de dades i transformar-la en una estructura comprensible per
el seu posterior ús. S'utilitzen sobretot mètodes d'aprenentatge
automàtic i estadística.
- Web: El motiu perquè els buscadors
com Google anomennim els seus mecanismes d'indexació i busca com
“robots” és perquè utilitzen algorismes i bases de IA per
moure's per la xarxa i realitzar la llista de pàgines que obtenim
quan busquem termes.
- Robòtica: no podia faltar
l'aplicació més coneguda de la IA. Combina la mecànica, la física,
l'electrònica i enginyeria de control juntament amb la IA per acabar
construint robots que podríem classificar en dos grans grups: els
inspirats en sistemes humans i els que no.
- Entre moltíssimes més
aplicacions...
Us vui comentar les aplicacions en
aquesta ciència que s'han fet més famoses. Algunes d'elles els hi
aniré dedicant entrades, altres teniu internet sencer per
documentar-vos millor s us interessen.
- Logic Theorist (creat per Newell,
1957) era un demostrador automàtic de teories.
- Mycin( creat per Shortliffe i
Buchanan, 1975) era un sistema expert dissenyat per a la recomanació
de teràpies per pacients afectats per bacteris específics.
- Prospector (Duda, 1979) era un
sistema expert contruït per ajudar en la localització de dipòsits
de coure i urani.
- Metro de Sendai (creat per Yasunobu,
1987) és el sistema de control per a la conducció automàtica del
metro de la ciutat japonesa de Sendai.
- Deep Blue (creat per IBM, 1997) era
un ordinador que jugava a escacs i va guanyar al campió mundial
l'any 1997.
- P3 i ASIMO (creats per HONDA el 97 i
el 2000) grans representacions dels avanços en robòtica .
Esquema de Stanley |
- Big Dog(creat per Boston Dynamis
2005-actualitat) encara en procés de millora, és un gran gos
robòtic creat amb fins militars capaç de crear mapes de
rastreig(entre atres usos) i està dotat amb un gran estabilitzador
de moviment.
- Stanley (creat a la Univ de Stanford,
2005) va ser el cotxe automatitzat guanyador del 2005 DARPA Gran
Challenge, una cursa de 212 km al desert.
- Watson (creat per David Ferruci,
actualitat) és un sistema capaç de respondre preguntes utilitzant
llenguatge natural. És el sistema artificial més avançat
actualment de conversa intel·ligent.
0 Comentarios